Hard werken voor het mooie beroep BSR Practitioner - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Heleen Cornelissen - WaarBenJij.nu Hard werken voor het mooie beroep BSR Practitioner - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Heleen Cornelissen - WaarBenJij.nu

Hard werken voor het mooie beroep BSR Practitioner

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

04 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Wilderness

Inmiddels ben ik alweer 4 weken verder na de vakantieweek en die zijn voorbij gevlogen met hard studeren en heel veel praktisch oefenen zowel op de academie als thuis op en met elkaar.
Ja thuis, want het voelt nog steeds prima met 6, toch heel verschillende, vrouwen in huis. Hoe is het mogelijk dat dat zo goed gaat vraagt Gail me iedere keer.
Het tempo is opgevoerd en dat betekent voor mij , met mijn engels, ’s avonds vooruit werken. Tot nu toe alles, met mooie punten, gehaald en dat heeft natuurlijk te maken met het enthousiasme waarmee ik werk! Wat is het toch een mooie studie en wat kun je er veel mee bereiken. Ik zie er al naar uit om de praktijk te starten als ik thuis ben.
Toch nog even heel in het kort vertellen wat BSR is.
De BSR (nog 1 keer: = Body Stress Release) is een (fysieke) gezondheidstechniek. Het helpt vastgezette spierspanning, opgelopen door allerlei soorten van stress vrij te maken (fysieke, emotionele of chemische stress). Dit gebeurt door een lichte, maar zekere, impuls in de juiste richting te geven (middels impuls-testen via het biofeedback-mechanisme) Hierdoor wordt het lichaam gestimuleerd de spierspanning los te laten zodat de zenuwbanen weer een verbeterde/goede communicatie krijgen met het brein. Het mooie is dat het zelfhelende vermogen van het lijf wordt aangesproken. De BSR praktitioner helpt in dit proces dus door met precieze zetjes (=snaps) , de vastgezette spanning te releasen= loslaten. De BSR spreekt niet van patiënten maar van cliënten. Het is geen therapeutische, medische of diagnostische behandeling.
Het blijft me nog steeds iedere keer verbazen hoe ingenieus het menselijk lichaam in elkaar zit met al die botten, structuren, zenuwen, spieren ,organen,(slag)aderen ,bloedvaten, haarvaatjes, cellen, neuronen en chemische stofjes met hun overdrachten. Het is allemaal met elkaar weer verbonden: wat een samenhang. En…wat gaat het toch de hele dag goed in ons lijf zonder daar bij stil te hoeven staan.
Ook geen wonder dat er dan toch eens iets mis gaat, zeker als we signalen als moeheid en pijn gaan negeren…..dan wordt spanning opgeslagen. Het lijf kan zich niet voldoende meer aanpassen doordat de stress boven zijn aanpassingsvermogen komt.
Spanningslagen hopen zich laag voor laag op, totdat er klachten ontstaan. Zo kan het zijn dat het je bijvoorbeeld ineens in de rug schiet bij een heel onbenullige beweging: dat was blijkbaar de laatste druppel die de emmer doet overlopen om nog met de stressfactor te dealen.
Ondertussen gebeuren er tijdens de opleiding ook mooie dingen door alle releases die we elkaar geven. Laagje voor laagje komen de spierspanningslagen los waardoor zenuwbanen weer vrij spel hebben en de communicatie met /de impulsen naar de hersenen herstelt wordt.
Zo heb ik zelf een heftige reactie gehad bij de eerste nekrelease door teacher Boetie. Mijn oude whiplash-klacht kwam ineens naar boven: mijn nek blokkeerde, ik kon me niet bewegen met de nek zonder heel dizzy en misselijk te zijn. De herinnering van 20 jaar terug (auto-aanrijding met 4 verschoven nekwervels als gevolg) was onmiskenbaar. Ik schrok me dood en was best van de kaart: ik zag de studie de grond ingeboord. Maar Boetie vond het een geweldig teken: mijn lijf reageerde om die diepzittende spierlagen nu los te laten. Het zou volgens hem niet lang duren en daar moest ik op vertrouwen. Hij kreeg gelijk. Na 1 dag verdwenen inderdaad de meeste verschijnselen en nog een dag later voelde ik me prima! Mijn nek reageerde goed: mijn nachtelijke armtintelingen (die altijd aan de extra ribaanzet geweten werden) verdwenen, kwamen weer terug en verdwenen weer. Dit heeft zo’n 3 weken geduurd en nu zijn deze tintelingen weg na 20 jaar!! De fibromyalgie (spierreuma) is inmiddels helemaal verdwenen na alle releases. En mijn rug is nog nooit zo goed geweest! Ik moet toegeven dat dat heel wat releases gekost heeft, maar ja vanaf mijn 14e klungel ik ook al met rugklachten! Het lijkt er inderdaad op dat er veel zenuwbanen vrijgekomen zijn van de opgestapelde spanningslagen.
Het is dus niet alleen de studie die hard werken betekent maar ook voor mijn lijf. Gelukkig krijg ik daar veel energie en gezondheid voor terug!
Zo heeft ieder ook zijn verhaal hier en de vele cliënt-casustieken die voorbij komen, maken dat ik erg gemotiveerd ben om hier mijn werk van te maken! Een geweldige gezondheidstechniek die zelfs ook veel onbegrepen, ogenschijnlijk onoplosbare klachten toch aan weet te pakken.
Nu maar weer gauw verder aan de slag want deze week 2 testen!
Groetjes en tot een volgende keer, Heleen

• 04 Augustus 2015 - 16:12

Annemarie :

Hallo Heleen.

Volg met veel belangstelling al je verrichtingen, zowel de trainingen en lessen als je geweldige uitstapjes.

Merk aan je enthousiasme dat het erg goed met je gaat.

Ik heb misschien je eerste ? Patient al gevonden voor je.

Geniet er van zowel het werken als de ontspanning.

Annemarie

• 04 Augustus 2015 - 16:18

Kimberley:

Wat leuk te lezen, je wordt er gewoon enthousiast van!
    En dat jou klachten nu ook zo goed gaan lijkt me heerlijk!

Nog even flink werken en kun je hier ook 'wonderen' gaan verrichten :)!

• 04 Augustus 2015 - 18:35

Maaike:

Ha Heleen, lekker dat het zo goed met je gaat in alle opzichten! En erg leuk om je enthousiaste verhalen te kunnen volgen over werk en andere avonturen :)
    groetjes,Maaike

• 04 Augustus 2015 - 18:51

Gina:

Klinkt logisch en toch zeer werken met wonderen , ga er voor. Succes daar, knuf van de plasjes

• 04 Augustus 2015 - 20:45

Jeanne:

leuk verslag! Succes met je testen!

• 04 Augustus 2015 - 21:00

Henny :

Wouw dat dat zo werkt, heb het er toevallig van de week met iemand over gehad.
    Fijn dat het zo goed met je gaat

• 05 Augustus 2015 - 13:31

Johan:

Heel fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. Het is een mooi verslag. Succes verders.

• 06 Augustus 2015 - 15:27

Ana:

Goed om te lezen dat jij zo enthousiast bent in alle opzichten. Geniet er nog van en veel succes met jouw tentamens. Lieve groetjes,

• 06 Augustus 2015 - 21:55

Clemence Van Leuven:

Hoi Heleen,

Fijn toch maar weer meer te horen over BSR. Van mijn jongere zus vernomen dat ze spierreuma heeft en dat zou pas na twee jaar overgaan volgens haar specialist.
    Ik zal haar laten weten dat BSR ook daar hulp geeft.
    Ik blijf voor je duimen dat alles goed met je mag blijven gaan; je blijft je geweldig inzetten voor je studie.
    Alle goeds toegewenst.
    Groetjes
    Clémence

• 07 Augustus 2015 - 16:18

Renè Schefer S.r.:

Lieve Heleen ;

Blij te horen dat je weer voluit met de studie bezig bent ,na de vrije uurtjes van het korte verlof.

Waarschijnlijk raak je nooit uitgeleerd over het menselijk lichaam steeds duiken er weer nieuwe dingen en technieken op om de ongemakken van het lichaam te bestrijden en te genezen of dragelijk te maken .

Aan je tomeloze inzet voor hulp aan je medemens te merken is dit op je lijf geschreven wij denken dat dit voor jou een geweldig mooie invulling van je dagelijkse beroep wordt en zal je blijven boeien omdat je steeds meer van deze therapie leert.

Heleen vèèl succes met je opleiding en veel lieve groeten van ;
    Netty en Renè s.r. uit Weert

• 09 Augustus 2015 - 11:07

Karin:

Hoi Heleen.
    Prachtig wat je kan bereiken met BSR. ben heel benieuwd om het ook zelf te ervaren........
    liefs en dikke kus, Karin en groetjes van Hans.

• 09 Augustus 2015 - 21:31

Ellen Meulendijks:

Hoi Heleen,Dit was een interessant stukje over BSR en wat mooi om te lezen dat het voor jou persoonlijk al zo healend werkt. Je bent inmiddels ervaringsdeskundige aan het worden, een goede basis om hier verder mee aan de slag te gaan en super gemotiveerd te zijn om het te leren beheersen. Je zit ook in een goed team van medestudenten, heerlijk! Ik zelf ben nu in Oostenrijk en mijn man en ik maken hier bergwandelingen. Er komen spieren aan te pas en uithoudingsvermogen wat de afgelopen jaren minimaal is aangesproken, ook dit werkt healend voor mij. Het wandelen en bewegen hoop ik in Nederland weer door te zetten. Een of twee maal tennissen per week is eigenlijk het minimale aan beweging wat je kan hebben.
    Ik wens je veel succes met je opleiding en verdere ervaringen met je studie en het genieten van het land!
    Hartelijke groetjes, Elle Meulendijks (van de Tennisclub)

• 17 Augustus 2015 - 20:05

Lenny Timmers:

Wat ben je goed en enthousiast bezig,fijn om je ervaringen en je beleving te lezen!
    Dikke kus lieve nicht,je trotse nicht Lenny

• 19 Augustus 2015 - 19:49

Dorine Van De Weijenberg:

Dag Hellen,
    Heb je verslag gelezen.
    Reuze interessant.
    Waarschijnlijk ben ik een toekomstige client van je.
    Hoor van je ouders wel wanneer je weer thuis bent.
    Groetjes van een nicht van je vader. Dorine

• 22 Augustus 2015 - 20:35

Marjo En Norbert:

Ha Heleen,

Norbert en ik zijn net terug van een hele mooie afwisselende vakantie. Begonnen in Groningen (Hongerige Wolf) en via Hamburg naar Noorwegen en geëindigd in Oslo.
    Prachtig, daar vertellen we nog wel over.
    Ik lees je verslag en wat goed te lezen wat de behandelingen en het oefenen voor jouzelf ook oplevert. Wat een mooie techniek. Mooi ook om jouw enthousiasme te lezen. Ik heb al een paar mensen verteld van jouw avontuur, opleiding en de resultaten. Goede en leerzame tijd nog en geniet van de laatste loodjes :-)

Tot gauw weer,
    Liefs Marjo en Norbert.